Deze titel is natuurlijk behoorlijk tegenstrijdig. Zeker voor de mensen die mij de afgelopen jaren hebben gevolgd. Onze eigen kinderen passen eigenlijk niet in het onderwijssysteem en daardoor is HBcentrum ontstaan.
Onze zoon van dertien zat vorig jaar in VWO 4. De lesstof snapte hij prima, maar hij had geen doel voor zijn VWO diploma en dacht veel te creatief bij de toetsen. Een voorbeeld bij het vak economie:
Als je in een stad verderop gratis kunt tanken, trekt dit dan mensen met een lager of hoger inkomen aan? Hij had een uitgebreide onderbouwing waarom het mensen met een hoger inkomen zou aantrekken:
- Ze kunnen het zich permitteren om inkomsten te missen als ze onder werktijd gaan tanken;
- Het kost ze minder geld om erheen te rijden omdat hun auto waarschijnlijk zuiniger rijdt;
- Met een heel laag inkomen is de kans niet zo groot dat je ĂŒberhaupt een auto hebt of er veel mee rijdt.
Ik geef nu een korte variant van de vraag en het antwoord, maar de strekking is denk ik duidelijk. Het antwoord was fout. Zo'n actie trekt mensen met een lager inkomen aan. Gelukkig zat hij op een geweldige school waar ze er goed mee omgingen, maar het zou heel lastig worden om genoeg punten te scoren bij een examen.
We hebben ervoor gekozen om hem zijn passie te laten volgen. Niet ten koste van alles testbaar laten worden, maar lekker naar het MBO waar hij kan doen wat hij het liefst doet: programmeren. Daarnaast heeft hij evengoed vakken zoals Nederlands, Engels en burgerschap.
Het woordbenoemen voor Nederlands is altijd (op zijn zachtst gezegd) een ding geweest. "Het heeft geen doel en is zinloos." Zijn vrienden wilden de opleiding gaan versnellen en jahoor, daar was zijn doel! De afgelopen twee weken heeft hij iedere dag minstens twee uur achter zijn pc gezeten om oefentoetsen voor Nederlands te maken. Afgelopen vrijdag had hij een gesprek met zijn docent over het versnellen en hij kreeg een akkoord. Juichend en trots kwam hij beneden!
De toetsweek is inmiddels in volle gang. Voor burgerschap hoefde hij niet te leren zei hij gisteren. Net kreeg ik een appje omdat hij zijn eerste cijfer had gekregen: "Voor burgerschap had ik een tien mam."
Als burgers zijn onze eigenwijze uhb'ers dus zo slecht nog niet đ Vandaag ben ik jarig en een mooier cadeautje had ik me niet kunnen wensen. Niet vanwege de tien, maar puur door het feit dat hij nu zo goed op zijn plek zit. Hij maakt iedere dag direct zijn huiswerk, zodat hij geen stress heeft voor deadlines. Nog niet zo lang geleden was hij niet leerbaar/testbaar en vulde hij gewoon niets in. Hij zat de lessen uit maar haalde er weinig/niets uit. Op het VWO is hij leerbaar geworden en zie hier het resultaat! Wij hebben altijd gezegd dat het wel goed zou komen, zodra hij zich met de lesstof kon conformeren. Het gaat niet om mijn gelijk maar wel om het geluk van mijn kind. En zijn geluk maakt mij op dit moment heel gelukkig! â€ïž
Marieke Laan Buijsman
Centrum voor Hoogbegaafdheid
www.hoogbegaafdheid.nl