Helaas hebben we vandaag vernomen dat professor Franz Mönks op 87-jarige leeftijd is overleden. We wensen alle geliefden en betrokkenen veel sterkte toe met dit grote verlies.
Peter Csermely, president van European Council for High Ability (ECHA), schreef het volgende:
Dear ECHA Community, Dear Friends! It is my sad duty to inform you that the Honorary President of ECHA, Franz Mönks has passed away on March 10th at 4.10 am in peace. He had suffered from a severe gland inflammation which has led to a serious condition in the last few months. He passed his 87th birthday in April 2019. He obtained his PhD in Bonn in 1966 about the future vision of adolescents. From 1967 to 1988 he was professor of developmental psychology at Radboud University in Nijmegen. Since 1988 he has held the first chair in Psychology and Pedagogy of the Gifted Child in Europe. From 1973 to 1978, he was also professor of developmental psychology at the University of Leuven (Belgium). He was visiting professor in Hamburg, Düsseldorf, Lima, Bandung, Jakarta, Yogyakarta, Lexington (Kentucky), Debrecen (Hungary), Hefei and Shanghai (China). In 1997 he retired as an emeritus professor of Radboud University (Nijmegen, The Netherlands). He became the Honorary Professor and Doctor of many universities. In 1989 he became vice president of the World Council for Gifted and Talented Children (WCGTC). In that position, he organized the ninth World Congress on giftedness in The Hague in 1991. In 1992, he resigned from that position to become President of the European Council for High Ability (ECHA). He was re-elected altogether three times for a four-year period. In this position he founded a globally recognized training in 1992: Specialist in Gifted Education. In 1994, the first five diplomas were awarded during the ECHA Congress in Nijmegen. There are now several thousand teachers who have successfully completed this training. Most of them in Hungary, Austria, Switzerlandand the Netherlands, but also in Sweden, Chile and Peru. He was the recipient of the Kelemen László Award of the Hungarian Association of Psychology (2000); as well as the Lifetime Achievement Awards of the Hungarian Talent Support Organization (2012) and MENSA International (2012). One of the last public occasions he participated was the 1st Thematic Conference of ECHA in Dubrovnikin 2019, Croatia where he became the Honorary President of ECHA and received its Certificate. That was a moment of well-deserved honour for Franz's many-decade long service for ECHA. I am truly glad that the ECHA community was able to give this to Him. We will miss Franz. He contributed a lot to our community and had personal friendship with many-many members in ECHA. Please keep Franz in your best memory, and think about those who were close to Him sharing their loss, pain and suffer. Peter Csermely, president of ECHA
Franz Josef Mönks (Goch, 2 april 1932) was hoogleraar ontwikkelingspsychologie en was vooral bekend geworden als de pionier van het begaafdheidsonderzoek in Europa. Hij werd in Duitsland in een antinazistisch gezin geboren, maar studeerde gedeeltelijk, werkte en woonde in Nederland en heeft de Nederlandse nationaliteit aangenomen.
Volledige naam
Franz Josef Mönks
Geboortedatum
2 april 1932
Geboorteplaats
Goch
Nationaliteit
Nederlands
Vakgebied
ontwikkelingspsychologie
Mönks studeerde psychologie en germanistiek in Nijmegen, Münster en Bonn. Onder leiding van professor Thomae (Bonn) schreef hij zijn dissertatie. Hij promoveerde in 1966 in Bonn over toekomstvisie van adolescenten. In 1962 werd hij medewerker bij de vakgroep ontwikkelingspsychologie van de Radboud Universiteit in Nijmegen.
Van 1967 tot 1988 was hij hoogleraar ontwikkelingspsychologie aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Sinds 1988 bekleedde hij de eerste leerstoel voor Psychologie en Pedagogiek van het Hoogbegaafde Kind in Europa. Van 1973 tot 1978 was hij tevens hoogleraar ontwikkelingspsychologie aan de universiteit van Leuven (België) Hij was gasthoogleraar in Hamburg, Düsseldorf, Lima, Bandung, Jakarta, Jogjakarta, Lexington (Kentucky), Debrecen (Hongarije), Hefei en Shanghai (China).
Van 1983 tot 1994 was hij lid van de Onderwijsraad.
In 1997 ging hij met emeritaat.
Auteur
Zijn eerste artikel over hoogbegaafdheid verscheen in 1963, toen het onderwerp nog niet erg in de belangstelling stond: Bijdragen tot de studie van begaafdheid bij kinderen en jeugdigen. Dit artikel verscheen zowel in een Nederlands als in een Duits vaktijdschrift (Beiträge zur Begabtenforschung im Kindes- und Jugendalter). Hij was in 1969 medeoprichter van de International Society for the Study of Behavioural Development, die uitgegroeid is tot een wereldwijde organisatie met enkele duizenden leden. Hij was hoofdredacteur van het officiële tijdschrift van deze organisatie: het International Journal of Behavioural Development (1976 - 1985).
Hij was medeoprichter van het Journal für Begabtenförderung in 2001 Vele jaren was hij consulting editor van de volgende vaktijdschriften:
Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie,
Journal of Youth and Adolescence,
Human Development,
Psychologie in Erziehung und Unterricht
sinds 1980 is hij consulting editor van Cambridge Studies in Social and Emotional Development en
sinds 1983 consulting editor van Revista de Psicología.
In 1975 verscheen de eerste editie van Ontwikkelingspsychologie. Inleiding tot de verschillende deelgebieden onder redactie van Franz Mönks en de in 2014 overleden Dr. A.M.P. Knoers.
Oprichter en voorzitter internationale organisaties
In 1989 werd hij vicepresident van de World Council for Gifted and Talented Children (WCGTC). In die functie organiseerde hij in 1991 het negende wereldcongres over hoogbegaafdheid in Den Haag. In 1992 legde hij die functie neer om president van de European Council for High Ability (ECHA) te worden. Drie keer werd hij herkozen voor telkens een periode van vier jaar. In deze functie richtte hij in 1992 een wereldwijd erkende opleiding op: Specialist in Gifted Education. In 1994 werden tijdens het ECHA Congres in Nijmegen de eerste vijf diploma’s uitgereikt. Inmiddels zijn er enkele duizenden leerkrachten die deze opleiding succesvol hebben afgerond. De meesten van hen in Hongarije, Oostenrijk, Zwitserland en Nederland, maar ook in Zweden, Chili en Peru.
Het begaafdheidsonderzoek in Nederland kreeg een basis doordat professor Mönks in 1983 de Hugo de Grootstichting oprichtte. Deze stichting hield zich bezig met onderzoek, diagnostiek, en met advisering en begeleiding van ouders en leerkrachten. In het verlengde hiervan richtte hij in 1988 de Stichting Centrum voor Begaafdheidsonderzoek op, die de taken van de Hugo de Grootstichting tot op heden voortzet. Hij was medeoprichter en had enkele jaren de leiding van hieruit voortgekomen Centra voor Begaafdheidsonderzoek in Antwerpen, Salzburg, Münster en Gaesdonck.